NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ
الْمُتَوَكِّلِ
الْعَسْقَلَانِيُّ
وَالْحَسَنُ
بْنُ عَلِيٍّ
قَالَا
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
الرَّزَّاقِ
أَخْبَرَنِي
ابْنُ
جُرَيْجٍ
قَالَ أَخْبَرَنِي
ابْنُ
شِهَابٍ
قَالَ
أَخْبَرَنِي
عَبْدُ
الرَّحْمَنِ
بْنُ عَبْدِ
اللَّهِ بْنِ
كَعْبِ بْنِ
مَالِكٍ عَنْ
أَبِيهِ
عَبْدِ
اللَّهِ بْنِ
كَعْبٍ
وَعَمِّهِ
عُبَيْدِ
اللَّهِ بْنِ
كَعْبٍ عَنْ
أَبِيهِمَا
كَعْبِ بْنِ
مَالِكٍ
أَنَّ
النَّبِيَّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
كَانَ لَا
يَقْدَمُ
مِنْ سَفَرٍ
إِلَّا
نَهَارًا
قَالَ الْحَسَنُ
فِي الضُّحَى
فَإِذَا
قَدِمَ مِنْ سَفَرٍ
أَتَى
الْمَسْجِدَ
فَرَكَعَ
فِيهِ رَكْعَتَيْنِ
ثُمَّ جَلَسَ
فِيهِ
Ka'b b. Malik'den
demiştir ki
Hz. Peygamber,
yolculuktan ancak gündüzün dönerdi. Hasan (b. Ali ise Hz. Peygamberin seferden
ancak) kuşluk vakti(dönerdi dediğini) ve sefer'den dönünce (de ilk iş olarak
doğruca) mescid'e varıp orada iki rek'at namaz kıldıktan sonra, (Müslümanlarla
görüşmek üzere orada bir süre) oturduğunu söylemiştir.
İzah:
Buhari, meğazi, cihad;
salat, tefsir sure 9/18; Müslim, tevbe, salatü'l-Müsafirin; Nesai, mesacid;
Ahmed, VI, 386, 388.
Bu mevzuda,
ed-Dürrü'l-Muhtar'da şöyle deniyor: "Menduplardan bazıları da, yola
çıkılacağı zaman kılınan iki rek'at ile, yoldan dönüldüğü zaman kılınan iki
rek'at namazdır.1' Bu metinle ilgili olarak merhum İbn Abidin şu açıklamayı
yapmıştır: 'Mukattam b. Miktam'dan
rivayet edilmiştir ki, Rasûlullah (s.a.v.):
"Hiç bir kimse
sefere çıkacağı zaman ailesine onların yanında kılacağı iki rek'at namazdan
daha faziletli bir şey bırakmaz." buyurmuştur. Bu hadisi Taberanî rivayet
etmiştir. Ka'b b. Malik'den de şu hadis rivayet olunmuştur: Rasûlullah (S.A.V.)
ancak gündüzleyin kuşluk zamanında seferden dönerdi. Dönüşte mescidde iki
rek'at namaz kılardı. Sonra orada otururdu.
Bundan anlaşılan, sefer
namazının eve, dönüş namazının da mescide mahsus olmasıdır. Şafiiler bunu
açıkça söylemişlerdir.[Terceme. Davudoğlu A. İbn Abidin, III, 48, 49.]
Görülüyor ki, bu
hadis-i şerif, sefere çıkan bir kimsenin memleketine gündüzün kuşluk vakti
girmesinin ve ilk iş olarak mescide girip orada iki rek'at namaz kılmasının
müstehab olduğunu ifade etmektedir.